Farzedin ki, akşam
yemeğinden sonra, on dakikalık bir sigara molasında Broadway'den aşağı
doğru yürürken, traji- komik bir oyunla, ciddi bir vodvil arasında seçim
yaparken, aniden bir el kolunuzu tutuyor. Dönüp güzel bir kadının
korkmuş gözlerine bakıyorsunuz, samur Rus kürkü ve pırlantalar içinde
bir kadın. Elinize çok sıcak bir poğaça bastırıyor, küçük bir makas
parıldıyor, paltonuzun ikinci düğmesi kopuyor, kadının tek kelime
söylüyor "paralelogram!" ve korkuyla omzunun üstünden bakarak, kesen
sokağa doğru hızla koşuyor.
Bu tam bir macera olurdu. Siz alır mıydınız? Hayır. Utanarak kızarır, sıkılarak poğaçayı yere atar ve kopan düğmenizi bulmak üzere yola devam ederdiniz. Ama saf serüvenci ruhunuz hala ölmemişse, böyle yapmazdınız.
Bu tam bir macera olurdu. Siz alır mıydınız? Hayır. Utanarak kızarır, sıkılarak poğaçayı yere atar ve kopan düğmenizi bulmak üzere yola devam ederdiniz. Ama saf serüvenci ruhunuz hala ölmemişse, böyle yapmazdınız.
Gerçek maceraperestlerden asla çok sayıda bulunmaz. Bunlar genellikle
yeni icat edilmiş yöntemlerle çalışan iş adamlarıdır. İstedikleri şeyin
peşinden giderler, (1)altın post, (2)kutsal kase, leydilerin aşkları,
hazine, taç ve ün. Gerçek serüvenci bilinmeyen kaderiyle karşılaşmak
üzere amaçsızcasına ve hesap kitap yapmadan yola çıkar. Bunun iyi bir
örneği evine dönmeye karar veren (3)Prodigal Son'du.
Yarı serüvenciler ise cesur ve parlak kişilerdir ki bunlardan çok sayıda
bulunur. Tarih, romanlar ve tarihi romanları zenginleştiren
Haçlılardan, Palisades' e kadar. Fakat bunların hepsinin kazanacak bir
ödülü, bir amacı, bileyecek baltası, koşacak bir yarışı, hamle yapacak
bir kılıcı, ismini kazıyacak bir yer, halletmesi gereken bir sorunu,
takacak bir tacı vardı. O yüzden onlar gerçek maceraperest değillerdi.
İkiz kardeşler olan Aşk ve Macera, büyük şehirde sürekli buna değecek
talipleri ararlar. Bizler sokakları arşınlarken, onlar sinsi sinsi bizi
dikizlerler ve oniki farklı kılıkla bize meydan okurlar. Neden olduğunu
bilmeden hayalimizdeki resim galerisine ait bir portre bulmak üzere
pencereden bakarız, sessiz bir sokaktaki, kepenkli, boş bir evden gelen
acı dolu bir çığlık işitiriz, her zamanki kaldırım yerine, bir taksi
şoförü bizi tuhaf bir kapının önüne bırakır, gülümseyerek bizi içeri
çağırır, üzeri yazılı bir kağıt Talihin kafesinden ayaklarımızın dibine
düşer, hızla gelip geçen kalabalıktaki yabancılarla birbirimize nefret,
sevgi ve korku dolu bakışlar atarız, ani bir sağanak- şemsiyemiz bizi
dolunayın kızkardeşiyle, yıldızların kuzeninden korur, her köşede bir
mendil yere düşer, parmaklar şaklatılır, bakışlar üşüşür ve yitik,
yalnız, çoşkulu, esrarengiz, tehlikeli serüvenin çeşit çeşit ipuçları
parmaklarımızdan kayar. Fakat pek azımız bunların peşine düşüp,
kovalarız. Ağır ol molla desinler diye sıkı sıkıya eğitilmişizdir. Geçer
gideriz ve bir gün sıkıcı bir hayatın sonunda aşk dediğimiz şeyin bir
ya da iki evlilik ile bir çekmecede saklanan saten bir rozet ve dırdır
eden bir eşle hayat boyu süren bir kan davası olduğunu anlarız.
Rudolf Steiner gerçek bir maceraperestti. Umulmadık ve olağanüstü şeyler
bulmak amacıyla yatak odasının dışına çıkmadığı akşamlar çok nadirdi.
Hayatındaki en ilginç şey bundan sonraki dönemeçte neyin beklediğiydi,
bazen kaderi zorlama isteği onu farklı yollara sürüklemişti. İki kez
geceyi istasyonda geçirmişti, defalarca esnaf kılıklı üçkağıtçıların
oyununa gelmişti, yağcılıklara kanmasının bedelini saati ve parasıyla
ödemişti ama hiç azalmayan bir şevkle, macera listesindeki her şeye
uzanmıştı.
Bir akşam Rudolf, şehrin eski mahallelerinden birindeki caddede
geziniyordu, kaldırımlar iki tür kalabalıkla doluydu, evlerine gitmek
için acele edenler ile binlerce aldatıcı mum ışığı altında tabldot yemek
için dışarı gidenler.
Hoş görünümlü genç maceraperest, sakin ve dikkatle yürüyordu, gündüzleri
piyano satan bir mağazada satıcıydı. Kravatı kravat iğnesi yerine topaz
bir halkaya tutturulmuştu ve bir keresinde bir derginin editörüne
hayatını ençok etkileyen kitabın Miss Libbey'in “Junie'nin Aşk Testi”
olduğunu yazmıştı.
Yürüyüşü sırasında kaldırımdaki cam kutudan gelen bir diş takırtısı sesi
önce (şüpheyle) dikkatini çekti. Kutu bir lokantanın önüne konmuştu
fakat tekrar bakınca bitişik kapının üzerindeki ışıklı dişçi tabelası
ortaya çıktı. Kırmızı işlemeli fantastik bir ceket, sarı pantolon, asker
şapkası takmış izbandut gibi bir zenci, gelip geçenlere el ilanı
dağıtıyordu.
Bu tür dişçi reklamları Rudolf için sıradandı, genellikle ilan
dağıtıcısından ilan almadan yanından geçerdi fakat bu sefer Afrikalı
elindeki kartı öyle ustalıkla bıraktı ki, kart başarılı bir uçuşla
Rudolf'un eline kondu ve zenci gülümsedi.
Adam birkaç metre yürüdükten sonra karta ilgisiz ilgisiz baktı.
Şaşırarak kartı ters çevirdi ve bu sefer ilgiyle baktı. Kartın bir yüzü
boştu, diğer yüzündeyse mürekkeple “Yeşil Kapı” yazıyordu. Sonra Rudolf
önünde üç basamak gördü, adamın biri geçerken zencinin verdiği kartı
yere attı, Rudolf kartı aldı. Kartta dişçinin adı, adresi ve “porselen
kaplama”, “köprü” gibi olağan işlemlerle, “ağrısız” operasyon sözü
verilmişti.
Maceraperest piyano satıcısı köşede durdu ve düşündü. Sonra karşıya
geçti, bir blok yürüdü, tekrar karşıya geçti ve tekrar yukarı giden
kalabalığa karıştı. Zencinin yanından ikinci kez geçtiğinin farkına
varmadan verdiği kartı aldı. On adım sonra kartı inceledi. İlk karttaki
aynı el yazısıyla “Yeşil Kapı” yazıyordu. Gelen geçenler tarafından üç,
beş kart yere atılmıştı. Yere düşen kartların yazısız tarafları üste
gelmişti. Rudolf kartların öbür tarafını çevirdi. Hepsinde efsanevi diş
muayenehanesinin adresi yazıyordu.
Periler Rudolf Steiner'i bir maceraya sürüklemek için nadiren iki kez
dürterlerdi fakat iki kez dürtmüşlerdi ve arayış başlamıştı.
Rudolf yavaşça tıkırdayan diş kutusunun yanında duran iriyarı zencinin
yanına gitti. Bu seferki geçişinde hiç kart almadı. Komik ve süslüpüslü
kılığına rağmen, Etopyalı, doğal, vahşice bir asalet sergiledi,
kartları kibarca birilerine uzattı, diğerlerinin kart almaları için
taciz etmeden geçip gitmelerine izin verdi. Her yarım dakikada bir
dolmuş kahyaları ya da operacılarınkine benzer, tiz, anlaşılmaz bir
şeyler söylüyordu ve bu sefer elinde sadece kart tutmuyordu, Rudolf'a
öyle geldi ki, kocaman, parlak siyah yüzü sanki soğuk bir küçümseme,
aşağılama doluydu.
Bakışlar maceraperestimizi çekti, sessiz bir suçlamayla o bakışlarda
kendisinin arandığını okudu. Karttaki yazılardaki esrar ne olursa olsun,
zenci iki kez kendisini seçmişti ve şimdi macerayı, gizemi çözecek akıl
ve cesaretten yoksun olduğu için onu lanetliyordu.
Rudolf, kalabalıktan sıyrılarak, onu bekleyen maceranın olduğu binayı
incelemeye koyuldu, beş katlı bir apartmandı. Zemin katta bir lokanta
vardı.
Şu anda kapalı olan birinci kat kürk ve şapkacıya benziyordu, yanıp
sönün ampulleriyle ikinci kat dişçiydi, daha yukarı katlardaysa falcı,
terziler, müzisyenler ve doktorların olduğunu söyleyen tabelalar vardı,
daha üst katlarda ise perdeli pencerelerde duran beyaz süt şişelerinden
ailelerin oturduğu belliydi.
İncelemesini bitiren Rudolf, evin taş basamaklarına tırmandı. Halı kaplı
merdivenlerde iki kat çıktı, devam etti ve en üstte durdu. Koridor bir
tanesi sağında ve uzakta, diğeri yakınında ve solda olmak üzere iki gaz
lambasıyla loş bir şekilde aydınlatılmıştı ve loş ışıkta yeşil kapıyı
gördü. Bir an tereddüt etti. Sonra kart dağıtan Afrikalının alaycı
bakışları gözünün önüne geldi ve dosdoğru yeşil kapıya gidip, kapıyı
vurdu.
Kapıyı tıklamadan önceki anlar gerçek maceranın nefes nefese soluğuyla
geçmişti. Bu yeşil kapının ardına neler olmazdı ki? Kumar oynayan
kumarbazlar, tuzaklar kuran kurnaz, usta serseriler, cesarete aşık
güzellik, tehlike, ölüm, aşk, hayal kırıklığı, küçük düşme, bu cesur
tıklayışın ardında hepsi olabilirdi.
İçeriden hafif bir ses geldi ve kapı yavaşça açıldı. Henüz yirmisinde
bile olmayan bir kız kapıda duruyordu, yüzü bembeyazdı ve titriyordu.
Eli kapının tokmağından kaydı ve geriye kaykıldı, Rudolf kızı tuttu ve
duvara yaslanan bir kanepeye yatırdı. Kapıyı kapattı ve gaz lambasının
ışığında odaya bir göz attı. Gördüğü tam bir yoksulluktu.
Kız baygın gibi yatıyordu. Rudolf kızın karnının altına koymak için fıçı
gibi bir şey aradı ama yok, yok bu yöntem suda boğulanlar içindi.
Şapkasıyla kıza yelpaze yaptı. İşe yaradı, şapkanın kenarı burnuna
çarpınca kız gözlerini açtı. Ve genç adam hayalinde aradığı kızın
resmiyle karşı karşıya geldi. Dürüst, yeşil gözler, küçük burun,
sarmaşık yaprakları gibi büklüm büklüm kestane rengi saçlarla doğru yere
ve harika serüvenlerinin ödülünü almaya geldiğini anladı.
Kız ona baktı ve gülümsedi.
Halsizce “bayıldım değil mi?” diye sordu. “Şeyy kim olsa bayılırdı,üç gündür yemek yemiyorum! Ve işte..”
Rudolf sıçrayarak ayağa kalktı ve “Himmel!” diye bağırdı. “Ben gelene kadar bekle”
Koşarak yeşil kapıdan çıktı ve merdivenlerden aşağı indi. Yirmi dakika
sonra geri geldi. Kızın kapıyı açması için baş parmağıyla kapıyı
vuruyordu, elleri, kolları marketten ve lokantadan aldığı
yiyecek,içeceklerle doluydu. Hepsini masaya koydu, ekmek, tereyağı,
soğuk et, kekler, tartlar, turşular, istiridye, kızarmış tavuk, bir şişe
süt ve sıcak çay.
Rudolf “yemek yemeden durmak gülünç!” diye kızı payladı. “Bu tür
iddiaların hepsini kafandan atmalısın,yemek hazır.” Kızın sandalyeye
oturmasına yardım etti ve sordu: Çay fincanın var mı? Kız “Pencerenin
yanındaki rafta” diye cevap verdi. Fincanla geri geldiğinde kızın
kadınsı içgüdülerle ve parlayan gözleriyle kağıt paketleri açıp kocaman
bir hıyar turşusuyla başladığını gördü. Gülerek turşuyu kızın elinden
aldı ve süt doldurdu. “ önce bunu iç” diye emretti. “sonra biraz çay iç
ve bir tavuk kanadı ye, eğer iyi olursan turşuyu yarın yersin, ve şimdi
müsaade edersen ben de misafirin olayım, akşam yemeğimizi yiyelim”
Adam öteki sandalyeyi de aldı. Çay kızın gözlerinin parlamasını ve
renginin yerine gelmesine yaradı. Kıtlıktan çıkmış vahşi bir hayvan gibi
sevimli bir oburlukla yiyordu. Genç adamın varlığını ve yardımını gayet
doğal buluyormuş gibiydi.Olanları küçümsüyor gibi değildi sadece büyük
gerginlik altındaki biri olarak, suni nezaketi bırakıp, insani ve doğal
davranıyordu. Yavaş yavaş gücü gelip, rahatlayınca, küçük hikayesini
anlatmaya başladı. Binlerce benzer hikayeden biriydi. Azıcık bir ücretle
çalışan bir tezgahtarken, dükkanın karını arttırmak için ücretlerde
kesinti yapılmış, hastalanınca işi aksatmış, sonra işten çıkartılmış,
umudunu kaybetmiş ve maceraperestimiz yeşil kapıyı çalmıştı.
Ama Rudolf için bu hikaye İlyada destanı ya da “Junior'un Aşk Testi” kadar büyüktü.
“Bunca şeye katlandığını düşünmek” diye bağırdı.
Kız vakur bir tavırla “ berbattı” dedi.
“Peki şehirde hiç akraban veya dostun yok mu?”
“Kimsem yok”
Bir an duraksadıktan sonra Rudolf “Ben de koca dünyada tek başımayım” dedi.
Kız “buna sevindim” deyince genç adam kızın kendi mahrumiyetini onaylamasından hoşnutluk hissetti.
Birden kızın göz kapakları ağırlaştı ve derin bir iç çekti.
“felaket uykum geldi ve çok iyiyim” dedi.
O zaman Rudolf ayağa kalktı, şapkasını giydi “size iyi geceler diliyorum, iyi bir uyku size iyi gelecektir”
Elini kıza uzattı, kız elini sıktı ve “iyi geceler” dedi. Ama gözleriyle
dobra dobra, şiirsellikle ve zarifçe bir şey soruyordu. Adam da evap
verdi.
“Ah, yarın nasıl olduğunuzu görmek için geleceğim, benden bu kadar kolay kurtulamazsınız”
Sonra o kapıdayken, kız sanki kapısını çalması, gelmesinden daha önemsizmiş gibi sordu “nasıl oldu da kapımı çaldın?”
Adam bir an kıza baktı, kartları hatırladı ve sonra ani bir kıskançlık
sızısı hissetti. Ya kartları kendisi gibi maceraperest başkaları da
aldıysa? Çabucak kızın gerçeği bilmemesi gerektiğine karar verdi. Kızın
bu büyük acısıyla ilgili garip macerayı kız asla bilmemeliydi.
“Piyano akortçularımızdan biri bu apartmanda oturuyor, onun yerine yanlışlıkla senin kapını çaldım”
Yeşil kapı kapanmadan önce odada gördüğü son şey kızın gülümseyişiydi.
Merdivenlerin başında duraksadı ve şüpheyle baktı. Sonra koridorun
sonuna kadar gitti, geri döndü, bir alt kata indi ve şaşırtıcı keşfine
devam etti. Tüm kapılar yeşil boyalıydı.
Merak içinde kaldırıma geldi. Fantastik Afrikalı hala oradaydı. Rudolf elinde iki kartla adamla yüzleşti.
“Bu kartları bana niye verdin? Ne anlama geliyorlar?” diye sordu.
Zenci tatlı tatlı sırıtarak, patronunun mesleğinin harika bir reklamını yaptı.
Sokağın aşağısını işaret ederek “ işte şurası bayım, fakat siz ilk perde için çok geç kalmak”
Adamın işaret ettiği yöne bakan Rudolf, tiyatronun parlak ışıklarını ve oyunun adını gördü: “Yeşil Kapı”
Zenci “ tiyatro şirketinin söylediğine göre birinci sınıf bir oyunmuş,
dişçinin kartıyla birlikte onların da ilanını dağıtırsam bana bir dolar
verecekler size dişçinin kartından vereyim mi?”
Oturduğu apartmanın köşesinde Rudolf bir bardak bira ve puro almak için
durdu. Çıkışta düğmelerini ilikledi, şapkasını düzeltti ve elektrik
lambasının altında şöyle dedi:
“yine de o kızla karşılaşmamın kaderin bir oyunu olduğuna inanıyorum”
Bu koşullar altında sonuç ne olursa olsun, Rudolf Steiner, Aşk ve Maceranın peşinden koşan gerçek bir maceraperestti.
YAZAN: O'HENRY
Çeviren: Müjde Dural
orijinal öykü: http://www.literaturecollection.com/a/o_henry/38/
(1) Altın Post: Yunan mitolojisinde zenginlik ve ihtişamı temsil eden altından yapılmış koç postu.
(2) Kutsal Kase: Hz. İsa'nın çarmıhta ölmeden önce su içtiği kase.
(3) Prodigal Son: Hz. İsa'nın “İki Oğul veya Kayıp Oğul” olarak da bilinen dini hikayelerinden biri.